350. O Γόλος -1700

volos-1700
Ελπίζω να μην περιμένατε φωτογραφία από το … 1700.  Αυτό το σκίτσο του Κ. Ζήση (1946) [1] που δείχνει το κάστρο του Γόλου και την τριγύρω περιοχή γύρω στα 1700.  Οι Τούρκοι μετά την καταστροφή του κάστρου στις 13 Μαρτίου του 1655 από τον γνωστό και μή εξαιρετέο Φραγκίσκο Μοροζίνι, άρχισαν τις επιδιορθώσεις που κατά μιά έμεση πληροφορία που μας δίνει ο Ζωσιμάς Εσφιγμενίτης κράτησαν από το Νοέμβριο του 1687 μέχρι το Γενάρη του 1691.  Ο  Άθως Τριγκώνης [2] μας λέει:

“Bέβαια σαν φύγανε οι Ενετοί οι Τούρκοι επιδιορθώσαν το χαλασμένο τους  κάστρο και ξανάχτισαν τα καμμένα σπίτια τους. Έτσι το μικρό κάστρο του Γόλου μπόρεσε να εξακολουθήσει την άσημη και χωρίς κανένα απρόοπτο ζωή του. Η ζωή του κάστρου ήταν μάλιστα τόσο άσημη ώστε δεν έχουμε παρά σκοτισμένες πληροφορίες για την εξέλιξη του από τα μέσα του 17ου μέχρι σχεδόν το τέλος του 18ου αιώνα.  Η αλήθεια είναι λίγο διαφορετική.   Το λιμάνι του Γόλου είχε αρκετή εμπορική κίνηση ώστε να υπάρχει υποπρόξενος της Γαλλίας από τα 1715 [3]. Στα 1757 ο γάλλος υποπρόξενος Bartholemy γίνεται και υποπρόξενος της Βενετίας [3].  Ο δε J. J. Bjornstahl το 1779 μας λέει ότι από το λιμάνι του Βόλου “βγαίνουν μεγάλες ποσότητες βαμβακερά νήματα για την Ρωσία, τη Βενετία κ.α.” καθώς και “εξάγουν 30 με 35 χιλιάδες οκάδες μετάξι” [4].

Ενδιαφέρον επίσης έχουν στο παραπάνω σκίτσο

) τα σπίτια του Βόλου (του σημερινού Άνω Βόλου)
β) τα ερείπια της αρχαίας εκκλησίας στον σημερινό Άγιο Κωνσταντίνο
γ) τη “σπηλιά”(?) στη θέση της Παναγίας της Τρύπας.
δ) στην θέση του σημερινού Βόλου είναι ένα έλος. Φαίνονται τα τρία ποτάμια του Βόλου – ο Ξεριάς (δυτικώτερα), ο Κραυσίδωνας και ο σημερινός Άναυρος που εκβάλουν και οι δύο στο σημερινό λιμάνι. Για το πού έβγαζε ο Άναυρος έχουμε μιλήσει παλιότερα. Δεν θα σας πω τίποτα παραπάνω. Ψάξτε και τις παλαιότερες αναρτήσεις – δεν θα χάσετε.
ε) Κάτι που φαίνεται σαν νερόμυλος στον Κραυσίδωνα.

[1] Ν. Παπαχατζή, Η περιοχή του Βόλου απο άποψη ιστορική και αρχαιολογική, Βόλος 1954
[2] Άθω Τριγκώνη, Χρονικά του Βόλου, Βόλος 1934
[3] Α. Τζαμτζή, Η ναυτιλία του Πηλίου στην Τουρκοκρατία, Εστία, 1986.
[4] J.J. Bjornstahl,Το οδοιπορικό της Θεσσαλίας, Θεσσαλονίκη, 1979 (μετάφραση του προτύπου από τα σουηδικά).

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s