Ενα δημοτικό τραγούδι του Πηλίου

1496847_471151176343608_1527674615_n[1]
Όταν ήμουν νεότερος δεν έδινα σημασία στα δημοτικά τραγούδια. Τόσο ήξερα… Αυτό το τραγούδι του Πηλίου το βρήκα στο βιβλίο του Κορδάτου “Το Πήλιο”. Κομμάτια του αναφέρονται και στο βιβλιό της Νάνου-Σκοτεινιώτη για την Μακρινίτσα.
H φωτογραφία είναι του Κώστα Βαρώτα από το Κατηχώρι (αρχείο Θανάση Γέρμανου – ο κ. Γέρμανος μας έχει χαρίσει θαυμάσιες φωτογραφίες από το αρχείο του) – για τον φωτογράφο αυτό δείτε εδώhttp://www.aspromavro.net/alx/articles1/afieromata/236-varotas-kostas.html

Mε τα χρόνια πολλά μου στους εορτάζοντες

1
Η Κουσταντής της Γιώργαινας πούναι ταξιδεμένος
περάσαν χρόνοι και καιροί και είδηση δε δίνει.

Η ξενιτιά αλησμονά, η ξενιτιά τραβάει
τουν πότ(ι)σαν άγριο βότανο της λησμονιάς της γαύρης,
Έτσι η άτυχη Μαργιώ, δώδεκα χρόνια χήρα,
βράδυ-πουρνό, την τύχη της μοιρολογά και κλαίει,
2
Μιά μέρα που η Κουνσταντής, εκεί μακρυά στα ξένα
εκάθησε με φίλους του πουλύ να ξεφαντώση,
η τράπεζ΄εσεγίστηκε και το πουτήρ΄ραΐστη.
– «Η μάνα μου πεθαίν’, ο κύρης μ΄ ξεψυχά,
ή την καλή μου δίνουν σε άλλου αγκαλιά;
Ποιός είν’ ο γληγορώτερος, να πας να τους προφτάση»;
-«Εσύ εισ’ ο γληγορώτερος, να πας να τους προφτάσης».
Βάζει ζυγγιά στου άλογο, κ΄ευθύς καβαλικεύει.
Όσο να πείτε «έχετε γειά», πήγε σαράντα μίλια,
κι΄όσο να τ΄πουν «ώρα καλή», πήγε σαρανταπέντε.
Στου δρόμου, όπου πήγαινε,το Θιό περικαλούσε:
«Θιέ μου, να βρώ την μάνα μου στου ποταμό να πλιένη».
Ως παρακάλει κι έλεε, έτσι και την εβρήκε.
-«Ώρα καλή, καλή γριά»-«Καλώς τον ταξιδιώτη».
-«Και τίνος ειν’ τα ρούχα αυτά που πλέν’σ και σκαματίζεις; »
«Της ερημιάς ν’ τα ρούχα μου, του Κουσταντή του γιού μου.
Δώδεκα χρόν΄ς στην ξενιτιά, γραφή δεν έχει στείλει.
Τώρα πουλούν τα σπίτια του, παντρεύουν την καλή του.»
-«Πες μου να ζήσης, καλή γριά, προφταίνω τη χαρά της;»
-«Αν τ΄άλουγό σου είναι ταχύ, θα τς΄βρης να αποβλογιούνται.
αν τ΄αλουγό σου είναι αργό, θα τς΄βρης να αποκοιμιούνται».
Όσο να πη «σ΄αφήνω γειά», πήγε σαράντα μίλια,
κι΄όσο να τ΄πη «έχει γειά», πήγε σαρανταπέντε.
Στου δρόμου, όπου έτρεχε,το Θιό περικαλούσε:
«Θιέ μου να βρώ το γέρο μου, στ΄αμπέλι να κλαδεύη».
Ως παρακάλει κι έλεε, έτσι και τόνε βρήκε.
-«Ώρα καλή σου γέροντα»-«Καλώς τον ταξιδιώτη».
-«Και τίνος ειν’ τ΄ αμπέλι αυτό, που σκάφτεις και κλαδεύεις; »
«Της ερημιάς ειν΄τ΄αμπελι αυτό, του Κουσταντή του γιού μου.
Δώδεκα χρόν΄ς στην ξενιτιά, ουδέ μας συλλογίστη.
Τώρα πουλούν τα σπίτια του, παντρεύουν την καλή του.»
-«Πες μου να ζήσης, γέροντα, προφταίνω τη χαρά της;»
-«Αν τ΄άλουγό σου είναι ταχύ, θα τς΄βρης να αποβλογιούνται.
αν τ΄αλουγό σου είναι αργό, θα τς΄βρης να αποκοιμιούνται».
3
Όσο να πη «σ΄αφήνω γειά», πήγε σαράντα μίλια,
κι΄όσο να τ΄πη «έχει γειά», πήγε σαρανταπέντε.
Εκεί κοντά, εκεί σιμά στο σπίτι του σιμώνει.
Και τ΄ άλουγο χλημίντριξε κ΄η νύφη αναστενάζει.
«Τι έχεις κόρη μ, και χλίβεσαι και βαρυαναστενάζεις;
τα ρούχα σου δεν είν΄καλά; ή τα φλουριά σου λίγα;
Εγώ μπαξέ σου έφτιαξα να πάς να σεργιανίσης.»
«Φωτιά να καψ΄τα ρούχα μου και λαύρα τα φλουριά μου,
του άλουγου χλημίντριξε, του πρώτου του αντριού μου.»
Μια σπηρουνιά διν΄στ΄άλουγο και τη χαρά προφταίνει.
-«Δόστε μ΄κρασί, για να σας πώ τα καλορρίζικα σας,
Δόστε μ΄ κρασί, δόστε μ΄ ρακί, γιατ’ είμ΄ βαλαντωμένος.»
Σε ασημένιουν μαστραπά η νύφη τουν κερνάει,
του φέρνει δίσκο με γλυκό, κρασί κουμανταρία.
Εκειός στα μάτια την τηρά κ΄η ματιά τ΄καρφώνει
και βγάλει του δαχτλίδι του και στου πουτήρ’ το ρίχνει.
Τότες η νύφη έκραξε «συμπέθεροι φευγάστε!
Πηγαίνετε στα σπίτια σας, σύντεκνοι στα δικά σας,
Κ΄εσύ, καλέ γαμπρούτσικε, αίντε στο πατρικό σου!
Ιμένα ήρθ’ ο άντρας μου, του πρώτο μου στεφάνι.
Μαζί μ’ αυτόν θα κοιμηθώ, θα πέσω να πλαγιάσω,
γιατ΄έχω χρόνους δώδεκα να πάρω την δροσιά του»

This entry was posted in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

