785. Γράμματα από το Σανατόριο του Πηλίου (1912) .

Ιδιαίτερη συγκίνηση μου προκάλεσαν, όταν τις βρήκα, δύο κάρτες γραμμένες από ένα κορίτσι (αγνώστου ηλικίας – υποθέτω έφηβη) η οποία ήταν ασθενής φιλοξενούμενη στο Σανατόριο “Η Ζωοδόχος Πηγή” του Γεωργίου Καραμάνη – το πρώτο σανατόριο ύψους στην Ελλάδα. Ενδιαφέρον προκαλούν το ύφος των γραμμάτων, η αυτοπεποίθηση της μικρής ιδίως στην περίοδο που ξεσπούν οι Βαλκανικοί πόλεμοι, η ανησυχία των ασθενών αν θα καλέσουν στον στρατό τον Καραμάνη, αλλά και οι αναφορές στην πλούσια διατροφή των φυματικών ασθενών.

12188029_803639609761428_9027417046207851357_o[1]
Πήλιον τη 9/4/[1]912

Σεβαστοί μου γονείς.
Είμαι καλά. Τίποτε σοβαρόν δεν έχω να σας γράψω. Προχθές έλαβα την επιστολήν σας και Σας απήντισα, αλλά και πάλιν Σας γράφω. Τώρα, χρυσοί μου περιμένωμεν άλλο κοριτσάκι 13ων ετών από την Θεσσαλονίκην και αυτό. Το άλλο έφυγε. Αυτό γράφουν ότι δεν έρχεται χωρίς την Μαμά του, δεν θέλη να έλθη μόνο του. Λοιπόν έγραψε ο Κος Καραμάνης να έλθη αλλά θα μένη η Μαμά του εις ένα χάνι και αυτό εις το Σανατόριον. Ο Μπαμπάς του είναι ιατρός.
Εις την προηγούμενη επιστολη Σας έγραφα για το δωμάτιο μου. Και πάλιν Σας λέγω χρυσοί μου να μένετε ήσυχοι δια αυτό και δι’ όλα.
Χαιρετισμούς
Σας γλυκοφυλώ εις τα μάτια
Η Βικτωρίτσα Σας
Τώρα που σας γράφω είναι Κυριακή εσπέρας μετά το φαγητό. Έφαγα πρώτον καλά, πατσά και μπριτσόλες και
τυρί και φρούτα καλά-καλά. Και αύριο σας στέλνω την κάρτα. Και πολύ Σας φιλώ.
Η Θυγατέρα σας

12186415_803640073094715_8391629030797563741_o[1]
Εν Πηλίω τη 27 Σ/βρίου 1912

Σεβαστοί μου γονείς,
Ως ξεύρετε εις την Ελλάδα γίνεται πόλεμος. Λοιπόν Αγαπητοί μου το μόνο το οποίον Σας λέγω είναι να μένετε ήσυχοι. Εγώ δεν στεναχωρούμαι διότι δεν υπάρχει λόγος να στεναχωρηθώ. Όταν ειδούμε και μεγαλώσουν τα πράγματα θα έλθουμε με την Ερασμία κάτω. Δεν φοβούμαι δε διόλου. Βλέπω άλλους και φοβούνται, και λέγουν ότι ο Πόλεμος θα γίνη εις τα σύνορα και είμεθα κοντά. Ναι το πιστεύω αλλά σας ΄λεγω την αλήθεια ότι δεν φοβούμαι.
Πηγαίνουμε πιο πέρα και βλέπομε εις τον κάτω δρόμον που περνούν πολλοί πολλοί. ¨Ερχονται δε από την Ζαγοράν και από τα
χωριά του Πηλίου και φωνάζουν Ζήτω! Ζήτω!!! Τώρα περιμένομεν να δούμε αν θα πάρουν και τον Κον Ιατρόν. Αλλά δεν πιστεύω. Ξεύρετε γιατί δεν φοβούμαι διόλου; Διότι δεν θα πάρουν τον χρυσόν μου Μπαμπάκα.
Σήμερον ήλθε εις ασθενής, και ρωτούσε τους ασθενείς πού είναι οι ασθενείς του Σανατορίου. Εννοήσατε; Δεν εκατάλαβεν ότι ήσαν αυτοί οι ασθενείς διότι είναι όλοι παχείς. Εμέ μου φώναξε νοσοκόμον!.
Εις το μαντολίνο έμαθα και την Βαγγελιώ. Μην ανησυχείτε χρυσοί μου διόλου. Δεν ανησυχώ.
Σας φιλώ γλυκύτατα
Βικτωρία

ΣΗΜ 1. Μια ωραία αναφορά στον Καραμάνη και το Σανατόριο θα βρείτε εδώ http://www.aspromavro.net/2015/08/blog-post_32.html
ΣΗΜ 2. Η κάρτα είναι των Ζημέρη και Ραφανίδη – Ημερομηνία αποστολής 1935.
ΣΗΜ 3. Οι συγκεκριμένες κάρτες με τα 2 γράμματα ήταν του Στουρνάρα και φαίνεται ότι τελικά δεν είχαν αποσταλει…
Στο κείμενο πιο πάνω έκανα μερικές ορθογραφικές διορθώσεις για να είναι ευκολοδιάβαστο. Οι κάρτες αυτούσεις είναι στα σχόλια.
ΣΗΜ 4. Μια γρήγορη βιβλιογραφία επί του θέματος.
[1] Γιάννη Μουγογιάννη “Ο Γεώργιος Καραμάνης και το Σανατόριο Πηλίου”, εκδόσεις Δήμου Αγριάς, 1999 (αρχική έκδοση 1982)
[2] Συλλογική Εργασία – Επιμέλεια Κωνσταντίνου Ι. Γουργουλιάνη “Το Μαγικό Βουνό Του Γιατρού Καραμάνη”, Ελλα, 1995
[3] Beaton, Roderick. George Seferis: Waiting for the Angel: a Biography. Yale University Press, 2003.
[4] Χαράλαμπου Χαρίτου και Γεωργίου Κοντομήτρου “Τα υπαίθρια σχολεία και το Σπίτι των Παιδιών στο Πήλιο”, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας 2007.
[5] Κωνσταντίνου Ι. Γουργουλιάνη – Νίκου Κ. Κυριαζή, “Άννα Σικελιανού, Ο έρωτας και το όνειρο”, Εκδόσεις Καστανιώτη, 2012
[6] Κωνσταντίνου Ι. Γουργουλιάνη και Αννίτα Πρασσά«To Πρώτο Ορεινό Σανατόριο», 2014

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

