831. Πηλέας και Θέτις. Θυελώδης έρωτας στο Πήλιο

12744136_850452761746779_5285640435368631834_n[1]

Μιας και ξημερώνει του «Αγίου» Βαλεντίνου σήμερα, προσπάθησα να σκεφτώ ποια ιστορία της περιοχής μας ταιριάζει στην ημέρα. Από το μυαλό μου πέρασε η Ωραία Ελένη του Αλμυρού και ο λήσταρχος, η Άννα Καραμάνη και ο Σικελιανός, αλλά καμμιά άλλη ιστορία δεν φτάνει την μοναδική ερωτική περιπέτεια του Πηλέα και της Θέτιδος. Ο Πηλέας θνητός, η Θέτιδα ημίθεα, κόρη του Νηρέα. Εκείνος την ήθελε παράφορα, εκείνη αντιστέκονταν…. «Μέσα σε τούτα τα δάση, ο Πηλέας κυνήγησε και έκανε δικιά του την λευκαστράγαλη Θέτιδα [1], την κόρη του θαλασσοθεού Νηρέα, την πιο όμορφη από τις πενήντα αδερφές του τις Νηρηίδες που ζουν ακόμα μέσα στους θρύλους του λαού μας με το όνομα Νεράιδες. Πολύ τον παίδεψε τον Πηλέα τούτη η μαργιόλα, αφού για να του ξεφύγει, μεταμορφώθηκε σε φλόγα, κατόπι σε λιοντάρι, κατόπι σε φίδι, σε νερό ακόμα και σε φώκια… Και σαν την καταπόνεσε ο Πηλέας την έκαμε δικιά του μέσα σε τούτες τις λοχμές, και κατέβηκαν όλοι οι Θεοί και γλεντοκόπησαν στους γάμους του θνητού με την νεράιδα θεά. Από τούτον τον έρωτα γεννήθηκε ο πιο όμορφος παλληκαράς των Ελλήνων ο Αχιλλέας». Έτσι περιγράφει ο Σ. Μυριβήλης τον περίφημο μύθο του Πηλέα και της Θέτιδος [2].

Μια σημείωση που αφορά την σχέση του ακρωτήριου Σηπιάδος και του μύθου του Πηλέα και της Θέτιδος που δείχνει πόσο «δεμένος» είναι ο μύθος. Ο σχολιαστής στον στίχο 582 στα Αργοναυτικά του Απολλώνιου λέει ότι το ακρωτήριο Σηπιάς της Μαγνησίας ονομάστηκε έτσι επειδή εκεί μεταμορφώθηκε η Θέτιδα σε σουπιά (σηπία) όταν την κυνηγούσε ο Πηλέας [3]. Στα σχόλια της Αλεξάνδρας του Λυκόφρονα (175-178) [4], λέει: «Χείρωνος δε βουλαίς ο Πηλεύς και έσχεν αυτήν εις παντοίας μορφάς μεταβαλλεύσαν εαυτήν και εμίγη αυτή εν είδει σηπίας» δηλαδή ότι με την συμβουλή του Χείρωνα, την έπιασε ο Πηλέας ενώ αυτή μεταμορφώνονταν σε διαφορετικές μορφές και έσμιξε μαζί της όταν εκείνη ήταν σε μορφή σουπιάς!… Στα αρχαία αγγεία ο Πηλέας απεικονίζεται να κρατάει την Θέτιδα καθώς μεταμορφώνεται σε λιοντάρι με Χειρώνιο λαβή κατά την συμβουλή του φίλου του Χείρωνα ( http://tinyurl.com/joc4eko ).

Στην εικόνα ο Πηλέας σμίγει με την Θέτιδα στην Σηπιάδα. Γκραβούρα του 17ου αιώνα [5]

Αν θέλετε κάτι παραπάνω επί του θέματος Θέτις-Χείρων-Σηπιάς και τα καταφέρνετε στα γαλλικά, διαβάστε εδώ: http://kernos.revues.org/583

[1] «Αργυρόπεζα Θέτις», Ιλιάδα Ραψ. Ω, 120.
[2] Σ. Μυριβήλη, Απ’ την Ελλάδα, 1954.
[3] Philippe Borgeaud, « Note sur le Sépias. Mythe et histoire », Kernos, 8, p. 23-29, 1995 http://kernos.revues.org/583
[4] Σχόλια στην Αλεξάνδρα του Λυκόφρονος,https://books.google.com/books?id=8bWp7fnqD2cC&pg=PA26
[5] Les Métamorphoses d’ Ovide, F. Foppens, Bruxelles 1677, σύμφωνα με το http://www.maicar.com/GML/Peleus.html

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s