891. Tα Πηλιορείτικα καΐκια στην αντίσταση [1]

13412996_923539187771469_9188832078683189685_n[1]
Από το βιβλίο Από το βιβλίο “Case Study in Guerilla War: Greece during World War II”, United States Army Special Operations Command 1962 [1] – “Μελέτη Ανταρτοπολέμου: H Ελλάδα στον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο” του Αρχηγείου των Αμερικανικών Ειδικών Δυνάμεων. μεταφράζω:

“Εκτός από το πρόβλημα της μετακίνησης προμηθειών στην ξηρά,o ΕΛΑΣ αντιμετώπιζε ακόμη ένα πρόβλημα μεταφοράς διότι δεν υπήρχαν αρκετά συμμαχικά αεροσκάφη για μεταφορά προμήθειών προς την χώρα. Στις αρχές του 1944, ο Woodhouse ενημέρωσε τον Σαράφη ότι ο ΕΛΑΣ θα πρέπει να αναλάβει την μεταφορά των συμμαχικών προμηθειών μέσω θάλάσσης από την Τουρκία στο Πήλιο. Αν και μερικά μεμονωμένα ελληνικά πλοία είχαν ήδη κάνει κάποιες επιθέσεις σε εχθρικά σκάφη από το 1943, μόνο με΄τα τη συνθηκολόγηση της Ιταλίας το φθινόπωρο του 1943, ο ΕΛΑΣ ελέγχε επαρκή έκταση ακτών για να σκεφτεί σοβαρά την δημιουργία ναυτικού τμήματος. Την άνοιξη του 1944 η ανάπτυξη της ΕΛΑΝ (Ελληνικό Λαϊκό Απελευθερωτικό Ναυτικό), ήταν αρκετά γρήγορη. Xρησιμοποιήθηκαν τρεις τύποι σκάφών. Ιστιοφόρα με κινητήρα και ταχύτητα άνω των 7 κόμβων με δυνατότητα μεταφοράς 10 τόνους φορτίο, μικρά σκάφη με μηχανή και παρόμοια ταχύτητα, και άλλα σκάφη χρήσιμα για μεταφορές. Οι δύο πρώτοι τύποι των σκαφών είχαν πληρώματα των 12 έως 18 οπλισμένων άνδρών. Τα σκάφη αυτά οργανώθηκαν σε τέσσερις μοίρες και αργότερα σε πέντε μοίρες, υπό τις άμεσες διαταγές του ΕΛΑΣ. Το EΛΑΝ καταλήξε να έχει πάνω από 100 μηχανοκίνητα ιστιοφόρα και άλλα σκάφη. Αρκετά σκάφη είχαν εκτόπισμα 200 ή περισσότερων τόνων… Η συνολική δύναμη του ΕΛΑΝ σύμφωνα με τον Στρατηγό Σαράφη, έφτασε περίπου τους 1.200 αξιωματικούς και ναυτες

Οι ναυτικές μοίρες τέθηκαν υπό τις άμεσες διαταγές του τμημάτων του ΕΛΑΣ πού έλεγχαν τις περιοχές που ήταν οι ναυτικές βάσεις [μικρά λιμανάκια]. Τα σκάφη αυτά Χρησιμοποιήθηκαν τόσο για επιθετικές δράσεις στην θάλασσα. και για την υλικοτεχνική υποστήριξη. Παρενοχλούσαν και προσπαθούσαν να λεηλατήσουν τις εχθρικές θαλάσσιες μεταφορές, παρακολουθόύσαν τις κινήσεις του εχθρού στην θάλασσα, και μεταφέραν συμμαχικές δυνάμεις,τρόφιμα, εξοπλισμό και άλλα εφόδια. Για παράδειγμα, ο Σαράφης ανέφερε ότι το ΕΛΑΝ είχε 20 καΐκια που σχηματίζαν στην 4η μοίρα Πηλίου. Σε 8 μήνες, αυτή η μοίρα αυτή έκανε 40 επιτυχημένες αποστολές. Όταν τα εφόδια έφταναν στην ακτή, ο ΕΛΑΣ χρησιμοποιούσε μουλάρια σε ομάδες για να μεταφέρουν τις προμήθειες μέσω των γερμανικών γραμμών στη Μακεδονία,
τη Θεσσαλία και τη Ρούμελη. Έτσι το ΕΛΑΝ έπαιξε σημαντικό ρόλο στη μεταφορά των προμηθειών από τον έξω κόσμο στην Ελλάδα”.

Η φωτογραφία είναι του Ν. Στουρνάρα από το βιβλίο “Η τραγωδία της κατοχής: Μαγνησία 1943-44”, Τόμος Β, Αθήνα, 1996. Φέρει υπότιτλο που λέει “Ο μικρός αυτός όρμος “Κουλούρι” στο ανατολικό Πήλιο θα σταθεί ασφαλές καταφύγιο των πρώτων μικρών σκαφών”. To “Κουλούρι” είναι ένας πολύ μικρός φυσικός όρμος ανάμεσα στο Πουρί και το Κεραμίδι.

[1] http://www.soc.mil/ARIS/ARIS_Greece-BOOK-small.pdf

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to 891. Tα Πηλιορείτικα καΐκια στην αντίσταση [1]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s