No 1249. Άρτεμις (χρόνια πολλά!)

Μιας και σήμερα γιορτάζουν οι κυρίες και δεσποινίδες με το όνομα Άρτεμις (Χρόνια πολλά μαμά!   και για την κόρη μου   ) είπα να αφιερώσω μια ανάρτηση στην Άρτεμι την Ιωλκία, μία από τις τρεις σημαντικές θεότητες της περιοχής μας στην αρχαιότητα μαζί με τον Διά τον Ακραίο και τον Απόλλωνα τον Κορωπαίο.

Κατ’ αρχάς να σημειώσουμε ότι η αναλογία των γυναικών που φέρουν το όνομα Άρτεμις στην περιοχή μας είναι σχεδόν τριπλάσια από άλλες περιοχές (το έλεγξα με βάση τον τηλεφωνικό κατάλογο και πήρα υπ όψη τον πληθυσμό των νομών Μαγνησίας, Μεσσηνία και Έβρου). Κατά την ταπεινή μου γνώμη αυτό είναι ένα εντυπωσιακό δείγμα της συνέχειας από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα.

Το νόμισμα της φωτογραφίας είναι του 1ου π.Χ αι. δίχαλκο με την κεφαλή της Αρτέμιδος που έχει τα μαλλιά σε κότσο και φοράει περιδέραιο και σκουλαρίκι ενώ στην πίσω μεριά έχει την πρύμνη ενός πλοίου και ένα δελφίνι. Ενώ είναι για πολλούς από μας προφανές ότι το πλοίο είναι η Αργώ – οι αρχαιολόγοι δεν είναι 100% πεπεισμένοι. Λένε ότι σαφώς το πλοίο αναφέρεται στην ναυτική σημασία της περιοχής, αλλά ότι δεν υπάρχει ευθεία αναφορά στην Αργώ. Σε κάποια κατοπινά νομίσματα της εποχής του 2ου Κοινού των Μαγνητών υπάρχει η αναφορά στο όνομα Άρτεμις Νηοσσόος (προστάτιδα των πλοίων) – αλλά το όνομα αυτό υπάρχει και στα Αργοναυτικά του Απολλώνιου του Ρόδιου. Επίσης στους αυτοκρατορικούς χρόνους τα νομίσματα της περιοχής γράφεται το όνομα Αργώ με το πλοίο.

Αυτές και άλλες εξαιρετικές πληροφορίες για τα αρχαία νομίσματα της περιοχής αλλά και ιστορικές πληροφορίες θα βρείτε στο άρθρο “Iolkos and Pagasai: Two New Thessalian Mints” της Κ. LIAMPI (http://www.royalnumismaticsociety.org/NC_Offprints/NC165/NC165_03_Liampi.pdf ). Εκεί βρίσκεται και το νόμισμα του 4 πΧ αι. για το οποίο μίλησα εδώ https://www.facebook.com/MagnesiaStoPerasmaTouChronou/photos/a.255813411210720/258343114291083/?type=3&theater

Στο άρθρο της κας Λιάμπη διαβάζουμε ότι η απεικόνιση της θεάς στα νομίσματα της Ιωλκού (και της Δημητριάδος) χωρις αμφιβολία επιβεβαιώνει το πόσο σημαντική ήταν για τους κατοίκους της περιοχής. O Παπαχατζής πίστευε ότι η προέλευση της είναι από την Μυκηναϊκή εποχή της Ιωλκού και την θεωρούσε θεά της γέννησης και όχι του κυνηγιού, αλλά σε κάποια αρχαία νομίσματα φαίνεται μια φαρέτρα που επιβεβαιώνει την κοινή παραδοχή. Αρκετοί αρχαιολόγοι υποψιάζονται πως ο σημερινός ναός των Αγίων Θεοδώρων είναι κτισμένος πάνω στα απομεινάρια ενός αρχαίου ναού της Αρτέμιδος. Επιγραφές από την Δημητριάδα αναφέρουν το όνομα της θεάς, καθώς και της ιέρειάς της Inscriptions καθώς και τον ναό της – τα θεμέλια του οποίου βρίσκονται στην Αγορά νότια του Παλατιού. Επίσης οι επιγραφές από την εποχή εκείνη αναφέρουν ότι οι Μάγνητες ορκίζονταν στο όνομα των τριών θεών – Αρτεμις Ιωλκία, Δίας Ακραίος και Απόλλων Κορωπαίος.

 

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s